سال نو بر تمامی شما عزیزان مبارک .



امیدواریم سال نو همراه با سلامتی و موفقیت روزافزون باشد .


+ نوشته شده در یکشنبه چهاردهم فروردین 1390ساعت توسط فرزام هاشم نژاد |

يكي از شايع ترين علائمي كه بيماران را نزد پزشك مي كشاند، احساس ناراحتي در قفسه سينه است. فوايد يا مضرات بالقوه ناشي از ارزيابي و درمان مناسب يا نامناسب مبتلا بسيار زياد مي باشد. تشخيص ندادن اختلالي جدي نظير بيماري ايسكميك قلبي خطر بجا نياوردن اقدامات لازم درماني را در پي دارد، در حاليكه تشخيص ناصحيح بيماري بالقوه خطرناكي مثل آنژين قلبي پيامدهاي رواني و اقتصادي مضري داشته و ممكن است منجر به كاتتريزاسيون قلبي غير لازم گردد. بين شدت احساس ناراحتي در قفسه سينه و اهميت علت پديد آورنده آن ارتباط زيادي وجود ندارد. بنابراين مشكل شايع در ارزيابي بيماران مبتلا به درد قفسه صدري، تفكيك نمودن شكايات جزئي از بيماري عروق كرونر (قلبي) و ساير مسائل جدي مي باشد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و هفتم بهمن 1389ساعت توسط فرزام هاشم نژاد |

اسفناج (سبزیجات)

اسفناج منبع غنی از اسید فولیک، پتاسیم و فیبر است. بسته به وعده های غذایی شما، مصرف هر نوع سبزی می تواند قلب شما را تقویت کند. پزشکان 15000 مرد بدون سابقه بیماری قلبی را در طول 12 سال مورد آزمایش قرار دادند. آنهایی که دست کم روزانه دو نیم وعده سبزی مصرف می کردند، در مقایسه با بقیه خطر ریسک بیماری های قلبی را تا 25 درصد کاهش دادند. هر وعده بیشتر از این حد، 17 درصد ریسک ناراحتی قلبی را کاهش می دهد.


سویا

سویا کلسترول را پایین می آورد و از آنجاییکه چربی اشباع شده کمی دارد، منبع بسیار خوبی برای پروتئین در رژیم سلامت قلب است. از منابع طبیعی سویا مثل تمپه و توفو استفاده کنید. برای مثال شیر سویا را می توانید به خوراک جو دو سر یا دانه کامل غلات اضافه کنید. اما مراقب نمک موجود در سویای خود باشید. بعضی از فرآورده های سویا دارای سدیم اضافی می باشد که میتواند برای فشار خون مضر باشد.

دانه کتان

این دانه از نظر فیبر، امگا3 و اسیدهای چرب امگا6 غنی هستند. از این ماده غذایی می توانید در کنار غلات در صبحانه استفاده کنید.

بنشن

عدس، نخود، لوبیا سفید و قرمز منابع بسیار خوبی برای کلسیم، اسید چرب امگا3 و فیبر هستند که حتماً باید جایگاهی در تغذیه شما داشته باشند.

انواع توت

زغال اخته، تمشک، توت فرنگی، توت سفید یا هر نوع دیگری از توت ها که شما بیشتر دوست دارید، حاوی مواد هستند که ریسک ابتلا به سرطان و بیماریهای قلبی را در شما کاهش می دهند. شاه توت و زعال اخته بخصوص برای سلامتی رگها بسیار مفیدند.

گردو و بادام


بادام و گردو نیز از نظر امگا3 و چربی اشباع نشده غنی هستند. آنها بخصوص در افزایش فیبر رژیم های غذایی نقش دارند. در واقع همانند زیتون منابع غنی از چربی سالم هستند.


روغن زیتون

حاوی چربی اشباع نشده است و کلسترول مضر را در خون پایین می آورد و در نتیجه ریسک حمله قلبی کاهش می یابد. تحقیقات نشان می دهد حتی مردانی که زمینه بالا رفتن کلسترول را دارند بخاطر استفاده از روغن زیتون در رژیم غذایی به تعداد کمتری از حملات قلبی درگذشته اند. سعی کنید از روغن زیتون خالص و کمتر فرآوری شده در آشپزی هایتان به جای کره استفاده کنید.

آووکادو

مقداری کمی آووکادو را به ساندویچ یا سالاد اسفناج خود اضافه کنید تا میزان چربی سالم در رژیم غذایی تان افزایش یابد. آووکادو میزان کلسترول مضر را در خون پایین آورده و بر کلسترول مفید خون می افزاید.

جو دو سر

صبح خود را با خوراک جو دو سر شروع کنید. جودوسر از نظر امگا3 و فیبر غنی است و در کاهش کلسترول نفش دارد

+ نوشته شده در چهارشنبه بیستم بهمن 1389ساعت توسط فرزام هاشم نژاد |

ريه (شش) يا جگر سفيد اندامی است مخروطی شکل مجتمع از بافت اسفنجی که به صورت يک جفت در قفسه سينه قرار دارد. ريه راست متشکل از۳ تکه و ريه چپ از ۲ تکه تشکيل شده است. هر ريه متصل به شاخه ای به نام نايچه است. سرطان ريه نوعی بيماری است که در آن رشد بافت بدخيم در يک يا هر دو ريه ايجاد می شود.

سرطان ريه شايعترين سرطان در هر دو جنس در سراسر جهان است و بيش از ۸۰% بيماران مبتلا به اين سرطان در فاصله ۵ سال از زمان تشخيص بيماری جان خود را از دست می دهند.
با توجه به سلولی که دچار تراريختی و سرطان شده است اشکال مختلفی از سرطان ريه وجود دارد که هر کدام نشانه ها و عوارض خاص خود را دارند. شايع ترين اشکال سرطان ريه عبارتند از:

۱- سرطان ريه با ياخته های کوچک (Small cell lung cancer) - ياخته های سرطانی نوع کوچک در زير ميکروسکوپ به شکل جوی دو سر ديده می شود و به آن سرطان جو شکل (Oat-shaped) نيز گفته می شود. روند رشد اين نوع سرطان ريه سريع است و در مدت زمان کوتاهی در اندامهای ديگر پراکنده می شود. حدود ۲۰% سرطانهای ريه از اين نوع است.

۲- سرطان ريه با ياخته های غير کوچک (Non-small cell lung cancer) - اين نوع سرطان ريه با توجه به نوع سلول موجود در بافت ريه که دچار تراريختی و سرطان شده است تعريف می شود. اشکال مختلفی از اين نوع سرطان وجود دارد که هر کدام نشانه ها و عوارض خاص خود را دارند و عبارتند از :


ادامه مطلب
+ نوشته شده در دوشنبه سوم آبان 1389ساعت توسط فرزام هاشم نژاد |

آگاهى هاى مردم در مورد سرطان ها بسيار كم و نامناسب است. پژوهشى كه اخيراً از سوى انجمن سرطان امريكا منتشر شده است نشان مى دهد 70% مردم به غلط تصور مى كنند كه در ابتلا به سرطان، سابقه فاميلى مهمتر از سن است، در حالى كه سن مهم ترين عامل منفرد سرطان است. 38% مردم معتقد بوده اند كه سرطان نخستين عامل تهديد كننده آنان است در حالى كه پژوهش هاى علمى مهم ترين عامل مرگ و مير را بيمارى هاى قلبى معرفى مى كنند. 87% ادعا كرده اند كه در مورد سرطان به اندازه كافى اطلاعات دارند، در حالى كه بسيارى نمى دانستند كه براى بيماريابى سرطان از چه موقع و هر چند وقت يكبار بايد به پزشك مراجعه كنند. پس از 40 سالگى طبق يك برنامه منظم بايد براى معاينه و آزمايشات در مورد سرطان به پزشك مراجعه كرد.

از جمله ناآگاهى هاى ديگر آنكه 32 درصد افراد نمى دانستند كه مردان بيشتر از زنان در طول عمر خود در معرض ابتلا به سرطان هستند.

همه اينها لزوم اطلاع رسانى بيشتر به مردم در زمينه هاى بهداشتى را نشان مى دهد. از جمله بايد بدانند عدم مصرف سيگار و مشروبات الكلى، محدود كردن غذاهاى چرب، مصرف بيشتر ميوه و سبزيجات، ورزش منظم، حفظ وزن مناسب و دورى از آفتاب در پيشگيرى از سرطان مؤثرند.

سرطان

سرطان نوعي اختلال در سرعت تكثير و تمايز سلولي است كه مي تواند در هر بافتي از بدن و در هر سني رخ دهد و با حمله به بافت هاي سالم بدن موجب بيماري شديد و در نتيجه مرگ شود . سالانه در اثر ابتلا به انواع سرطانها افراد بسياري از بين مي روند اين بيماري پس از اختلالات قلبي عروقي دومين علت شايع مرگ و مير در جهان و ايران است .

از مهمترين عوامل موثر در ايجاد سرطان مي توان به موارد زير اشاره نمود كه در اين بين برخورداري از عادات غذايي خاص به طور روز افزوي به عنوان علت سرطان مطرح ميشود .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در دوشنبه سوم آبان 1389ساعت توسط فرزام هاشم نژاد |

مطالب قدیمی‌تر